Дали не съм прав

юли 14, 2009 в 7:03 pm | Публикувано в България, Образование | 19 Коментари
Етикети: , , , ,

Аз може да не съм много умен, но ти със сигурност си, защото когато аз кандидатствах след седми клас не можах да влезна точно там където уж най – много желаех, но ти си успял. За съжаление обаче след като помислих малко над темата за кандидатстването се оказа че има доста пропуски в системата, които трябва да бъдат оправени, и коита са все в ущърб на ученика, които или му изграждат непокрито самочувствие, или го карат да си мисли че е най – големия нещастник на света… и двета неща не са гот, но според хората тези изпити ( за кандидатстване след седми клас ) са направени по убер професионален начин, което обаче не е съвсем така.

Искам да започна със системата за оценяване, защото това е най – важното за всеки ученик, кавото и да си говорим. Можем да преброим на пръсти, тези които ги интересува какви грешки са допуснали, а за останалата шепа хора е важна системата, по която се оценяват. Колко е за тройка, колко за четворка и т.н. Един приятел ми каза, че за да изкараш тройка на изпита по математика от тази година ти трябват 15 точки, забележете не от възможни 30 или 40, а от цели 75. Да кажем, че да изкараш тройка е много лесно, и ако си избереш да научкваш и да пишеш на всички А, Б, В или само Г ще изкараш около 4. По неразбираеми за мен причини обаче скъсаните са над 20 000, а това е около 5 % от всички кандидатствали. Да приемем, че една малка част от тях са се панирали на изпита и за това са изкарали толкова ниски резултатите, но за останалите … какво говорим въобще? Защо кандидатстват такива хора, които не са се готвили, и които ако имат някакъв късмет може да вземат мястото на някой, който си е учил през годината.

Това беше за системата, с която се оценяват участниците ( за точките знам от един приятел, който се е поинтересувал и е разгледал тук там ). Сега отново ще говорим за числа, но този път за баловете, с които се приемат учениците. В повечето училища този бал се образува по следния начин: оценката от училище по български език + тази по математика + удвоените оценки от двата изпита. Балове около 30 и над 30 са доста добри, и с тях се приемат ученици в много елитни ( може би ) училища. Истината е обаче, че и тези, които имат бал около 18 също могат да бъдат приети в някакви училища, а такива балове показват единствено малко знания. За да говорим в оценки, това са две тройки в училище по български език и математика и две тройки на двата изпита. 3 + 3 + 2х3 + 2х3 = 18 бал. И с такъв бал и малко по – висок можеш да бъдеш приет в не малък брой училища. Е добре де искам да ми кажете тези оценки показват ли някакви знания? С такива оценки трябва ли да се приемат учениците някъде? Тези оценки не показват по никакъв начин знания, и никой да не обеснява бегах от часовете и за това даскалите се заядоха, що’то тия не минават.

За сега поне е доста куцо направен този изпит. Преди няколко години когато аз кандидатствах не забелязвах тези неща, но сега вече са ми ясни. Написах статията специално заради един приятел, който тази година кандидатства, и който е останал малко възмутен от всичките гафове, около изпита. Като започнем от оценяването, минем през хилядите ученици опитали се и успели да препишат и стигнем до прословутите балове. Е прав ли съм според вас за лошата система? Ами за това, че с толкова ниски оценки не трябва да бъдат приемани ученици?

Advertisements

19 Коментари »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Кратко и ясно – прав со 🙂

  2. Браво за статията 🙂

  3. Не, аз за съжаление не мога да се съглася. Системата ни е невероятно „куца“ – това е факт. Но точно аргументите, които си посочил са изключително грешни. Ще се опитам кратко да поясня защо:

    1. За бал 18 ти попита „С такива оценки трябва ли да се приемат учениците някъде?“. Моят отговор е – абсолютно да. По конституция всеки българин е ДЛЪЖЕН да учи до навършването на своята 16 годишна възраст. Това означава, че дори да си изкарал 2+2+2×2+2×2 = 12 бал, то ти отново трябва да бъдеш приет и да учиш някъде. За изпита след 7ми клас обаче важното е „къде“.

    2. Оценяването е тема, в която всеки хвърля критика, но никой не се напряга да помисли над въпроса: Каква е целта на оценяването от изпита?

    Е каква е целта? Да лепнем изключително точна оценка, която е съгласувана със средното световно ниво? Не мисля – за това си има съвсем отделни проекти като TIMMS например.

    Целта на оценяването на тези изпити е да направи разпределение на учениците така, че да бъдат максимално „различими“ един от друг. Това означава, че се стремим да имаме колкото се може по-малко еднакви оценки. Пожене най-голямото натрупване на еднакви оценки е при 2 и при 6, то ние правим изместване, дори разширяване на интервала на оценяване така, че колкото се може повече ученици да попаднат вътре в затворения интервал (3, 6).

    Ще го кажа по-селски начин. Ако 50% от учениците ни са галфони и заслужават 2.00, то ние не можем и НЕ ТРЯБВА да им пишем 2.00 когато кандидатстват. Не за друго, но това ще внесе тотален хаос при кандидатстването. Ще има хиляди деца с равни балове. По закон те трябва да бъдат приети. Това означава мощна криза – едни училища претъпкани, а други празни.

    Обратно – има много прекалено умнички и заслужават 6.00. Не, ние НЕ можем и НЕ трябва да им пишем 6.00. Нарочно ще занижаваме оценки и ще завишаваме критериите, за да не допуснем това. В противен случай немската гимназия, НПМГ и СМГ ще се окажат претъпкани с ученици, нали?

    Не съм запознат с конкретния случай 15 от 75 да е 3-ка. Може и да е вярно. Е, ако това е вярно ние можем да си направим само изводите – децата ни са много зле обучени. Оценяващата система обаче не е лоша и не е виновна за това. Има много други сфери в образованието където можете да впрегнете усилията си за критика.

    Аз започнах няколко теми на моя блог. Ако ви е интересно – свържете се с мен, за да дискутираме.

    • Не си много прав.
      Оценките, които образуват бала са 4 – оценки от училище по БЕЛ и Математика – нещо, което е много относително и недостатъчно за каквито и да било критерии и оценки от двата изпита. Като оценката от тях е с по – голяма тежест при балообразуването. Тези оценки не се закръглят и е трудно да се постигне максимума. Лесно е обаче да минеш минимума.

      До какво води това? На непосредствените ученици не им пука какво ще направят, защото така или иначе ще хванат 3-ка и ще влязат някъде. Не сядат да се подготвят, а и защо?
      На отличниците им се налага да пръскат пари по частни учители и курсове, за да учат неща, които често са безполезни.

      В елитните гимназии влизат тези, които са добре подготвени за самият изпит. Нищо не зависи от това колко знае ученикът, а колко е платил – научил. А училищата са отворени за ученици, защото им носят пари.

  4. Не е нужно всеки да кандидатства… все пак за да го направи е учил и преди това някъде…

  5. Филипе, всички са задължени да учат до 16 години, но логиката е такава – умните влизат след седми клас в елитните гимназии с изпит, а тъпите – след осми клас по документи в техникумите (така измислените професионални гимназии). Това според мен иска да каже авторът. Същото е и това, как за вишУ образование кандидатства (и понякога успява) куцо, кьораво и сакато, дето дори не може да пише правилно.

  6. Правилно Мария 🙂

    • Според мен авторът на статията е прав, че 3-ката не е оценка за приемане на ученика в училище след 7-ми клас. Защо изобщо всички ученици трябва да държат приемен изпит след 7-ми клас? Нека да го държат тези, които искат и са по-амбициозни…
      За останалите има общообразователни гимназии, специализирани техникуми и пр., където могат да влязат по документи или с профилиран изпит, но сл. 8-ми клас. По този начин наистина се отсяват елитните ученици. Така на приемни изпити ще съявят ученици, изкарвали оценки 5 и 6, но самите те, ще получат оценки от 3 до 6. Това е отсяване. Вече 6-цата от училище може да вземе стойност от 4 до 6, а 5-цата от 3 до 6. Самите ученици ще вдигнат летвата на приемния изпит.
      Естествено, тези, които не успеят – ще продължат в обикновени гимназии или ще опитат пак след 8 клас. Като се замислите – и това е полезно. Нали и обикновените гимназии се нуждаят от ученици над средното ниво, които да мотивират останалите?!
      Съжалявам, че го казвам, но сегашната образователна система е най-голямата боза, която е функционирала в българската история от Освобождението насам… Да не споменаваме и ненужните матури за всички ученици и купища изпити дето, освен, че тормозят учениците, не постигат нито образователен, нито възпитателен ефект…

  7. Хора – с такъв материал се разполага, такъв ще се обучава. Ако най-добре обучените ни ученици са на югозападно азиатско ниво – ами пак те трябва да влезнат в елитните гимназии. Няма други. Алтернативата, която вие предлагате каква е – да затворим гимназиите и да оставим само техникуми ли?

  8. Почти съм съгласен с Филип.Почти,защото какво значи:НИЕ НЯМА ДА ПИШЕМ ДВОЙКИ,НИЕ щЕ ЗАНИЖАВАМЕ ВИСОКИТЕ ОЦЕНКИ,НЕМСКАТА И ДРУГИ ГИМНАЗИИ щЕ СЕ ОКАЖАТ ПРЕТЪПКАНИ С УЧЕНИЦИ-да ме прощаваш Филипе,но такива простотии скоро не бях чел.По една случайност съм запознат със системата-синът ми е седмокласник и изкара перфектни оценки без да е ходил и един час на частни уроци.Тестовете по БЕЛ и математика всъщност се явяват едно сито-има лесни въпроси/като за „галфони „както ги наричаш/,но има и трудни-естествено за по-умните деца.Оценките, ако сте забелязали се изчисляват до хилядни и именно това е хубавото на системата-макар и с малко да се градират знанията на учениците.А колкото до твърдението,че елитните гимназии ще бъдат претъпкани с ученици-също не е вярно:всички те си имат определен брой прием и колкото да речем са по елитни,естествено и балът да се повишава.И още нещо за ефикасността на системата-не случайно различните училища удвояват,а даже и утрояват оценките от тестовете,защото по този начин се елиминира субективния фактор в родното училище-да пишем шестици на „нашите хора“.Мария също не е права-куцото и сакатото наистина влиза във ВУЗ, но основно в платените такива и където за жалост нивото на образование е доста ниско.Основно това са деца на новобогаташи и не виждам нищо лошо да спонсорират ВУЗ-овете.

  9. Страшен батак.Дааааа.

  10. Първо за кандидатстването в гимназиите – когато аз кандидатствах и се борех за място в „елитна“ гимназия една моя съученичка влезе в болница, срина й се нервната с-ма. Аз също много учех и исках да оправдая очакванията на родителите си, успях да се „закача“ на добро място и така започна гимназиалният ми живот. В 10-ти клас вече се отказах да уча каквото и да било, единствено отсявах това което ме интересува или смятам, че ще ми е полезно. Точно тогава (в 10-ти клас) най-големият галфон на випуска напусна училището и се премести в проста гимназийка в покрайнините на София, там го гледаха като „професор по всички науки“ изкарваше 6-ци и беше много доволен от себе си. Дойде 12-ти клас, всеки се насочи към усилено изучаване на предмет, по който има високи оценки, не каквото го влече, а където е получил добра оценка. Често се получаваше така, че това, което те интересува и те влече, кара учителите да изискват много повече от теб „за да се научиш“ => получаваш ниска оценка, едно „стимулиращо НЕ“. И така, моята икономика отпадна и трябваше да се насоча против волята си към биологията (добре, че не ме приеха), а моят съученик-галфон вече с лъскава диплома от незнайно училище го приеха в СУ. Аз се успокоих след една година и си влязох да уча така желаната икономика, но това, което искам да кажа е, че целият този зор, тази паника за „елитните“ места си е преебавка. Ако искам да помогна на детето си, ще направя всичко възможно да учи и да се развива в областта, която го влече, няма да позволя на ш*баната система да го претопи и да го моделира по свой собствен начин. Както и да е, молбата ми е, да прогледнете и да си помогнете докато е време, не се лъжете от етикетът „елит“, елитно е да си себе си, независимо от условията

  11. Здрасти !
    Очаквай са ти скочат защитницете на правата на детето . Онези дето „защитиха “ детенцето то майката полякиня . sorry за отношението към тях . Та на въшроса . Дали си прав или -не ?
    По някакви житейски обстоятелства ми се случи да съм в комисия по прием на деца кандидатстващи в музикално училище за първи клас . То милото не можа да изпее нищо вярно , а и другите му музикални умения не бяха на ниво , ама – на ! В това училище , та в това училище . Обяснявам аз че детето само ще се чуства не на място като вижда постиженията и изявите на другите . Не , те -не ! Нарушавали сме му правата . Е , приехме го ! / и не само него / И какво ? Измъчихме и него ,и родителите му ,и нас . Та думата ми е , че е хубаво не само системата да се промени , а и родителите да преценят реалните възможности на детето .За мое най – голямо съжаление не всички са еднакво надарени и амбициозни / и моите деца са в това число / просто трябва да се открие къде детето ще е най – добре разлизирано .
    Стига толкова , че кой ще го чете такова дълго писане в тази жега ?

  12. @Жоро – Аз говорех за пълни отличници – такива с бал 6.00. Ако тестът стане по-лесен, то такива се появяват задължително. Ако стане по-труден пък се появява другата крайност – много двойки. Затова границата на 6тиците и 2ките е плаваща – за да няма прекалено много хора с повтарящи се оценки.

    Този проблем се случи в ТУ-София преди две години. Имаше 320 пълни бала (6 на изпит и 6 по диплома), от които почти всички бяха писали на първо желание ФКСУ (информатика). Там отпуснатата бройка беше 240. По закон обаче трябваше да се приемат абсолютно всички, защото при равен бал няма как да „отрежеш“ някого. Това нали се сещате какво предизвиква – липса на учебни зали, липса на преподаватели… За щастие крахът се размина, тъй като повечето от отличниците се отказаха, защото заминаха да учат в чужбина.

  13. Системата ни е куца и то много.Не го казвам просто така ами ,защото си е така.
    Моята история е такава.Учех си в едно училище.Знаех си какви критерии искат ала бала бях запознат със системата.Закриха го училището ,защото нямало деца и ми се наложи да се преместя.Записвам се в най – елитното основно училище и там ад.Всичките ,които влязохме там ни падна успеха главоломно.Системата беше друга ,учителите са те нарочили ,защото идваш от училище ,което не е чак толкова елитно.И така не се интегрирах ,докато не станах 8-ми клас и се смениха ,за моя радост ,много от преподавателите.Тогава не знайно как ми се оправи успеха.От 3-ка по математика на 5 по физика от 4 на 6-ца.Все пак не бяха сменени всички учители ,които ми преподават и си останах с слаба оценка по бел.Лошото беше като отивам да кандидатствам.Бала ми е средно ниво обаче има хора от селата дето идват да се записват дето не знаят какво е това учене и имат само 6-ци.Е аз как да се меря с тях.Да не говорим за едни мацки с връзки де влязоха у нас елитната паралелка с нисък бал и така аз се озовавам в най – скапаната паралелка с циганите от селата и тъпаците от другите училища.За каква система говорим щом не могат да се разпределят хората по – знания ,а не по оценки.Сега се радвам малко ,че са ми завишени оценките ,защото между тъпите аз съм умника сега имам възможност да уча във Варна.И все пак аз не съм най – големият тарикат ,защото аз бях в най елитната гимназия ,а пък да не си представям какво е било в другите.Сега искам да вляза Компютърни системи и технологии да уча във Варна ама пак спънки.Много съм добър по информатика ,но в кой изпит мога да си покажа уменията.Няма такъв и затова се мъча с изпити по Общо техническа подготовка да изкарам някаква свястна оценка ,че да мога да вляза в някоя си паралелка ,че после да мога да държа преравнителни и достигна заветната цел.
    Доста се увлякох ама съм сигурен ,че всеки може да разкаже по една такава история ,че да е й по – дълга от моята.Заключението ,че оценяването е неправилно.

  14. Супер статия :))) За първи път влизам тук и искам само да ви поздарвя за труда- яко местенце сте си спретнали тук и с удоволствие ще наминавам по често :))

  15. За приемането с ниски оценки – само за математиката ли става въпрос или по принцип? Защото както вече всички знаят кандидатстващите от някое далечно село имат чудесен висок бал, а се оказва че незнаят доста неща, но влизат да кажем преди теб, защото местната учителка пише на всички 6-ци и 5-ци. Това как ще го коментираш? В тозе случай правилно ли е да влизат хора с по-ниски оценки?

  16. До колкото знам ефикасността на системата не случайно в различните училища я удвояват,а даже и утрояват оценките от тестовете,защото по този начин се елиминира субективния фактор в родното училище-да се пише шестици на хората от техните си училища.Но като че ли все нещо има с тези оценки.Да не говорим колко много точки трябва да имаш, за да изкараш поне тройка, измислено е , но не е до измислено като ли.За жалост не ми се ще да го кажа, но май сегашната образователна система е на много ниско ниво , от както е функционирала в българската история от Освобождението насам.Да не споменаваме и ненужните матури за всички ученици и купища изпити дето, освен, че тормозят учениците, не постигат нито образователен, нито възпитателен ефект.

  17. Прав си, определено!


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and коментари feeds.

%d bloggers like this: