Остави ги- глупаци

февруари 11, 2009 в 4:29 pm | Публикувано в България, Хумор | 12 коментара
Етикети: , , , , , , ,

say no to drugsПрибирам се вкъщи и от вратата нашите ме почват къде съм бил досега:

– Бях на сбирка на ПРИЗИВ, обсъждахме проблемите на образованието- как то да стане наистина безплатно, качествено и общодостъпо за всички. И как всички учащи се да се обединим около една идея, да се солидаризираме един с друг и да се научим да отстояваме правата си.

– Ти луд ли си?! К’ви права, к’во безплатно образование, и к’ва е тая солидарност! Къде ще ми ходиш да бунтуваш народа, да го караш да се бори за права. Човек за човека е вълк, а преклонена глава- сабя не я сече. Бъди единак, скатавай се и ще допълзиш до някоя службица. Освен това за какво ти е безплатно, че и качествено образование- да си видял някой с образование да е прокопсал- една чистачка в МОЛ-а взима повече от един професор, а пък ако заминеш на бригада, направо ще си баровец. Не ти трябват безплатни неща- те са некачествени. Любов, съвест, родолюбие- това са все измишльотини.

Ами ако след време, някой работодател разбере, че си изразявал своето мнение, вместо да изпъняваш к’вото ти кажат, и на всичкото отгоре караш останалите да искат повече- нали няма да те вземе на работа.

Забраняваме ти да ходиш в ПРИЗИВ.

На другия ден, се прибрах у нас на зиг-заг и хълцукайки обясних какво съм правил:

– Бях на детска дрискотека. Преди това се напихме в градинката, ама влязохме вътре. Не стоях много, щото ми бяха свършили цигарите. Навънка един съученик ми предложи джойнт, ама преди да му отвърна, повърнах, след което се сбихме. После се разбягахме кой- откъде е, щото се появи един полицай и току виж ме задържал, че съм се разбунтувал нещо…

– Браво! – плеснаха с ръце нашите. – Бяхме се уплашили, че пак си с ония глупаци от ПРИЗИВ да обсъждате как трябва да се възстановят спортните площадки в училищата и колко е хубаво да скиторите по баирите на чист въздух. Сега сме спокойни, че вече и ти си като другите- съвсем обикновен…

https://i1.wp.com/haskovo.info/images/stories/udivitelna.jpgАвтор на фeйлетончето е Венко Димитров . Написано е по истински случай. В него е било замесено дете, и неговата майка, която не била доволна от Призив . Истината е, че трябва да има повече будни деца, които искат да спасят България. А това което е описано във фeйлетончето… Много пъти съм казвал, че това не са всички деца, защото има и различни, такива на които мислите им не се съсредоточават само върху бутилката и тревата. Ако някой може да си вземе поука от написаното ще бъде чудесно 🙂

Advertisements

12 коментара »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Фейлетончето наистина е много готино. Поздравеления за автора и нека продължава да пише 🙂

  2. Ох, повярвай ми безплатното образованието не задължително нещо хубаво. Аз говоря за университети обаче, не за началното и средното.

  3. Майко мила! От край време е все така. И на мен ми ги разправяха тия. Добре, че не ги послушах обаче…

  4. Bunny, така е. Но призив се борят да направят образованието безплатно, качествено и общодостъпо за всички.

  5. А и идеята на фейлетона не беше баш за безплатното образование, а за активизъм, съпричастност, борбеност, абе за едни малко по-различни неща, които ес удавят в алкохол още в ранна детска възраст…
    В смисъл, всеки какот иска да си го тълкува де, затва е художествено произведение, но не е баш няква агитация коткретно за безплатното и общодостъпно образование…
    За него си има и достатъчно сериозни анализи, въпреки че може би ще е добре и нещо в художестевн стил да се напише…

  6. Какъв ти фейлетон – жив реализъм !

  7. То май тъжното е, че не е фейлетон, а истина 😦 Пък после младите нямали идеи, ориентация и не знам си какво… Мхани, махни, както се казва 😕

  8. Фейлетончето е доста глупаво. Авторът му просто се плъзга по повърхността на някакви обществени проблеми, без да има никаква идея за тях.

    Първо, такова нещо като „безплатно образование“ няма. Всичко се плаща на тоя свят, въпросът е кой го плаща. Т.н. „безплатно образование“ е просто система, в която цялата образователна система и всички училища са държавни и ние ги плащаме с данъците си. Тая система си има своите предимства и недостатъци, но не е безплатна – плащаме я всички ние.

    Отделно, казаното във фейлетона предполага, че проблемите в образованието са, че то не е „наистина безплатно, качествено и общодостъпо за всички“. То няма как да е безплатно, а „качествено и общодостъпно“ изобщо не е равно на „безплатно“. Частните училища и университети по света предлагат в общия случай по-качествено образование от държавните, а чрез система от ваучери могат да станат и общодостъпни.

    Да не говорим, че в текста се твърди, че безплатното образование е човешко право. Което е просто абсурдно – от никое човешко право не може да произтича задължение за някой друг човек. Т.е. няма как да имаш право на къща, ако това „право“ означава, че някой друг трябва да ти я купи. Така и с образованието – „безплатното“ образование е привилегия, не право – привилегия, за която всички плащаме.

  9. Виж сега, да говориш, че нямам идея за „някаквите“ обществени проблеми, при положение, че именно, защото имам някакви идеи и затова съм се захванал с някаква обществена кауза, ще е равнозначно на това, да седна и да напиша, че си незадоволен педофил и извратеняк, от един твой постинг, който мернах именно в този блог тук, но все пак възприемам като ирония и майтап и бях достатъчно културен и тактичен, да не седна да пиша неща от рода на „тоя само се плъзга между преминаващите момичета и некъв незадоволен“

    Но по темата- както веднъж казах, повода и темата на фейлетончето е нещо съвсем друго. Със същия успех можеше да бъде написано и за някоя еко кауза например, или пък антифа, антивоенна, или квато друга се сетиш, стига да не е лумпенска.

    Но все пак, ти зачекна правото на безплатно и общодостъпно образование. Точно в тоя момент, нямам време да споря в един блог с друг блогър по темата, тъй като до края на седмицата от Призив имаме по-належащи задачи свързани с обжалването на ПУП на Ст. град(повече инфо на wwww.priziv.org)

    Ти сам даваш аргументите, които бих дал аз , което между другото е интересно. Безплатни неща няма, разбира се. Само, че както ти казваш и което аз поддържам –ние си го плащаме чрез данъците и предпочитам тия данъци да отиват за здравеопазване и образование, а не за луксозни командировки и военни мисии на майната си. Под „безплатно“ се има впредвид, учащите да не заплащат допълнителни такси за обучението си, да не се въвежда някакъв имуществен ценз въз основа на това, че някой няма да има пари да си плати обучението.

    Колкото до дали „безплатно“, отговаря на „качествено и общодостъпно“, явно от много писане на статии леко си се объркал и си искал да напишеш обичайната „контратеза“ срещу безплатното образование, че „общодостъпно и безплатно“ не съвпада с „качествено“.
    Даваш пример, че частното било по-качествено. Това обаче не е задължително- Нека вземе , така наречените „свободни университети“, демек частни, на които им не се носи мн добра слава.
    В световен мащаб, пък, даваните за пример скъпоплатени университети и колежи, всъщност са достъпни за малцина, от тъй наречения „финансов елит”. Тоест там, в масовия случай, децата на едни „големци“ се учат как да управляват, тоест те са по-скоро училища за управляващите, а ен за широките народни маси.
    А мен, не ме е грижа за отрочетата на Бил Гейтс, например. Ако ще да им купи 30 тибетски монаха да ги обучават у дома – нека си го прави.
    Мисълта ми е ,за тези младежи, които поради скромни финансови възможности в един момент ще отпаднат от обучение.

    А последният ти абзац е изключително противоречив и нелогичен. Например от едно човешко право, възниква задължението да не го нарушаваш. И всеки юрист би ти се изсмял като ти прочете написаното. Оставам настрана меркантилния ти пример за „покупката“, защото говоря за образованието именно като за право, а не за стока.
    Та, значи, ако имаш право на живот, от това не произтича нищо -така ли :))
    И като споменах юридическата наука- когато плащаш за нещо, обикновено ти се държи някаква престация. Т.е., това, че си платил данък на държавата, не означава, че получаваш някаква привилегия. А като данъкоплатци ние трябва да избираме за какво да отиват парите ни – дали за военни мисии, или за инвестиции в наука и образование.
    Ето за това трябва да е дебатът. Как и за какво да се разпределят средствата. Защото има много хора като теб, които не вярват в правото на безплатно образование, което въпреки, че е скрепено в Хартата на ООН и в Конституцията на РБ, у нас както и правото на безплатно здравеопазване, се нарушава.
    И това, че някой ще каже-„дайте да спазим Конституцията“, в един момент може да се окаже и контраргумент, защото Основния закон може и да се промени.
    Важна е обществената нагласа. По цял свят тя е такава, че на все повече места по него, борбата за безплатно образование се разраства и на места, хората успяват да си го извоюват.

    Поради това, ще пусна един коментар от форума на http://www.priziv.org, който засяга именно социалния, дори икономически а не законовия аспект
    . Не е официален за нашето движение, дори е дискусионен, но мисля, че казва интересни неща.
    За съжаление, наистина точно сега нямаме време именно за такава дискусия. А и аз самия 4 дни ще съм без компютър, а и не съм свикнал много-много да се правя на „боец“ по форуми и блогове- при нас е по-важен личния, непосредствен контакт с хората пред виртуалното общуване, та и сега сме по калищаците на Студентски град, срещаме се със студенти, намираме несъответствията и нарушенията по ПУП, документираме ги, снимаме ги и т. н.
    Но ще се радвам, в скоро време започнатата тема, която между другото, пак ще повторя, не беше тема и идея на фейлетона, ад дойде на дневен ред, така както навсякъде по света се говори и дискутира „за“ или „против“ безплатното образование.

    А ето и коментара от форума(впрочем в някакъв пловдивски форум, пък, аз самия бях пуснал един дълъг коментар по темата, но трябва да си го намеря, ако го пазя- все пак все още не съм блогър и няма навика да си оформям възгледите под формата на статии и да ги запазвам все още :))

    А ето и коментара, който между другото, касаейки нашето движение специално, е леко неточен, а и малко стар – от 2007 г. :

    Няколко младежи (основно студенти) създадоха група, която да се бори за принципно нова постановка на образованието в България. Едно от основните им искания е това за безплатно образование. По-конкретно, те се борят за:

    * безплатно и общодостъпно образование
    * високи заплати и стипендии, и строг контрол на самите учащи върху парите, отпускани за образование;
    * рязко повишаване качеството на предлаганото от учебните заведения образование;
    * рязко подобряване на състоянието на материалната база, при която се осъществява процесът на обучение;
    * безплатни учебници и субсидии за храна за всички учащи се.

    Не е трудно да се забележи, че в тези искания безплатното е много, а заплащането – високо. Забеляза го и един уважаван доцент в Университета, който го окачестви като „недоразумение“. С добре познатия аргумент, че „няма безплатен обяд“, пък какво остава за безплатно образование.

    Разбира се, науката ни учи, че всяко действие има противодействие, енергията в природата не се губи, а парите трябва да дойдат отнякъде. Не е нужно да си завършил университет, за да ти е ясно, че за да може някой да преподава, трябва да има кой да го издържа. Въпросът е, кой трябва да издържа преподавателите? Само тези, които учат, или цялата общност?

    В основата на горните искания лежи разбирането, че образованието и достъпът до знания е неотменно право на всеки член на обществото, в случая – на всеки български гражданин. Без значение от неговото имуществено, административно или изобщо казано обществено положение, без значение от неговите изначално вродени заложби, всеки от нас би трябвало да има достъп до образование по същия начин, по който би имал всеки друг. Това е елементарен принцип на равенство по отношение на информационна обезпеченост – няма причина на някого да бъде отказан достъп до информация, примерно защото не искал да си плаща. При растящото значение на информацията, всеки, който не дели хората на елит и боклуци, би трябвало да приеме този принцип.

    След като поставихме така въпроса, отговорът сам излиза наяве. Ако искаме да живеем в общество, което гарантира равни възможности на членовете си, трябва да се подсигурим, че то дава равен достъп до образование. Тоест, дори за човек, който няма нищичко в джоба и дори нищичко в главата, възможността за придобиване на знания трябва да бъде гарантирана. Поне дотолкова, доколкото обществото може да си го позволи. По-просто казано, цялата образователна система трябва да се финансира от общността като цяло, а не от преките участници в нея – ученици и учители. Иначе просто нашето общество няма нито да бъде справедливо, нито да дава равен шанс на всички.

    Тук егоцентризмът изскача и започва да писка „Да ама така някой ще се изучи и ще взима повече пари, пък аз ще съм му плащал образованието. Това ли е справедливото?“. На пръв поглед този аргумент е логичен, но той е типичен за тези, които не умеят да гледат извън собствената си копанка. Погледнато малко по-отвисоко, нещата изглеждат по-различно. В едно комунистическо общество, няма такова нещо като „взима повече пари“. Всички принасят за благото на общността колкото могат и вземат от него колкото им е нужно. Следователно думите „взима повече“ просто не са на място в подобна ситуация. Ние, разбира се, не живеем в такова общество. Но кой е казал, че младежите трябва да захвърлят принципите и мечтите си на боклука, защото управниците ни са боклуци? От друга страна, принципът на свободно образование е дори по-нужен в условията на капитализма. Капитализмът уж представлява състезание при равни възможности, осигурени от държавата. При положение, че образованието е решаващо за възможността за печалба, както се твърди в посочената критика, тогава държавата би трябвало да осигури за всички еднакви възможности за получаване на образование. Без оглед на генетичните заложби (защото не е тя, която ги оценя, а пазарът) и без оглед на родителската опека (защото придобитото от родителите ти не те прави по никакъв начин по-качествен). Ако не признаваме това, би трябвало да превърнем богатството и властта в пожизнени институции и да се върнем няколкостотин години назад.

    Ако всички индивиди в обществото имаха еднакви възможности за образование, това би гарантирало по-честно състезание, или, казано по модерному, по-„свободен“ пазар. Така че държавата, ако иска да бъде истинска „минимална държава“, би трябвало дагарантира образованието както на Робърт от квартал Лозенец, така и на Колю от село Долна Паланка, без значение на това дали те имат с какво да си платят за него.

    „Да, ама то това не може да стане“… Защото нямало откъде да дойдат достатъчно пари. Парите винаги идват от хората. И най-вероятно ще се намерят достатъчно, при положение, че се намират за какви ли не глупости, дори след като се окраде една голяма част от тях. Друг е въпросът, дали самите хора биха приели подобен вариант – на този въпрос могат да отговорят само те. А че няма кой да им го постави, е отделна тема. Важното е, че пари биха се намерили, както се намираха например до ’89-та година. Не че тогава някой питаше хората, тоест, не е ясно колко от тях отиваха по предназначение.

    Дори нещо повече, можем да помислим какво би станало, ако действително образованието е свободно и бройките за студенти не са ограничени. Наистина ли всеки би се засилил да стане студент? Наистина ли държавата не би могла да понесе това бреме? Дори в днешните условия на „свободен пазар“. Едната възможна причина да се нахвърлят хората на образованието е чистата любов към знанието, което не е типично за класическия гражданин на капиталистическата държава. Не се очаква всички да изгарят от любов към знанието, виж, любовта към печалбата трябва да ги води към нови висини. Другата възможна причина е желанието за по-високи доходи. Но по-високите доходи след няколко години биха спаднали поради по-високото предлагане на квалифицирани кадри. Като пример за активност от страна на населението, можем да вземем страните с развити „пазарни“ икономики, например Германия и САЩ. Те финансират много силно образованието и науката си от държавния бюджет и внасят студенти отвън, въпреки че образованието е съвсем достъпно за местните. Виждаме, че по-високата достъпност на образованието прави пазара на кадри по-„свободен“ и способства за по-високата конкурентноспособност.

    Свободното (което тук значи освен другото и безплатно) образование е желателно и възможно, поне за хората, които споделят принципите на равноправието и солидарността. В пълнота, разбира се, то не съществува никъде, защото идеални неща няма. Но всяко общество, като се започне от българските общини по време на турското робство и се стигне до иконата на неолиберализма САЩ, финансира образованието в някаква степен като обществено общополезно благо. Образованието доскоро беше изцяло финансирано и в „нашата“ държава, докато управляващите не решиха, че не им трябва учени гласоподаватели. За съжаление нашият пример страдаше от хроничните проблеми на централизираната и идеологизирана власт, което намаляваше качеството на образованието и увеличаваше разходите за него. Алтернатива на подобно управление е по-прякото участие както на учениците и преподавателите, така и на обществото като цяло. Управлението на учебните заведения трябва да се извършва:
    – с минимална йерархия в управленските и административни структури
    – с възможност за пряко действие на всички нива от страна на всички заинтересовани – ученици, преподаватели и граждани
    – от изпълнители, подлежащи на смяна във всеки момент чрез опростени демократични процедури.
    Дори подобна структура да отнема повече време и енергия за управление (което не е сигурно впредвид времето и енергията прахосвани по бюрократичната йерархия на вечните чиновници), тези ресурси ще бъдат компенсирани от повишената ефективност. Ефективността ще бъде пряко контролирана от заинтересованите без усложнените коствени и недемократични „пазарни механизми“. Общество, което успее да си извоюва подобна система от ръцете на управляващите, би било способно и да я управлява дори с по-малко усилия, отколкото са били нужни за създаването и.

  10. От коментара ти виждам, че фейлетонът никак добре не представя идеите ти и начина ти на разсъждение по проблема – затова и беше реакцията ми срещу него, за която се извинявам.

    С изводите от коментата ти съм общо взето съгласен – за нуждата от качествено образование за всички хора, независимо от икономическия и социалния им статус, която на пръв поглед е в разрез с философията на индивидуализма. (само не знам защо изобщо намесваш и споменаваш комунизма, но…).

    Прочетох и сайта на Призив… Прави ми впечатление обаче едно нещо – всичките искания на тази организация са точно това – искания. Тя не се опитва (поне не и публично) да определи какви конкретно са проблемите в образованието, от какво са породени и как да бъдат решени, а просто скандира на общо основание за „по-добро, общодостъпно образование“ и за повече пари.

    Както сам каза, пари има – въпросът е какво да се направи с тях така, че да се повиши максимално качеството и достъпността на образованието. Смятам, че в нуждата от качество и достъпност никой не се съмнява, но КАК ще се постигне това? Какви реформи трябва да се направят с образователната система? С начина на финансиране на училищата? С начина им на управление? С начина на фирмиране на заплатите? С начина на оценяване на учители и ученици?

    Това са нещата, за които трябва да се търсят и дават отговори, общите приказки са ясни…

  11. Наистина, обещавам да ти отговоря, но точон в момента от неправене на нищо не ми остава време:(
    Ето, последното, което не правим:
    http://priziv.org/index.php?option=com_content&task=view&id=100&Itemid=29

    Впрочем, тва е и малко битка с „любимите“ ти Костовисти. Може да удариш едно рамо:))
    Даже на сайта не остава време да се качи всичко, което трябва

  12. Ахахах:)))) Страхотен е фейлетонът^^ Венко, браво на теб. 🙂


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and коментари feeds.

%d bloggers like this: